Unul dintre marii istorici bizantini, Procopius din Cezareea scria în urmă cu mai bine de un mileniu şi jumătate că în vechea Sciţie (Sciţia Minor), Dobrogea noastră de astăzi, se află o prea mândră cetate numită Sanctus Cyrillus. Potrivit marelui biograf al împăratului Iustinian (527-565), acest oraş îşi luase numele după un sfânt creştin numit Kirillos (Chiril) martirizat cu vreo 200 de ani în urmă. Despre cetatea Sanctus Cyrillus au mai scris apoi şi alţi istorici bizantini, majoritatea citându-l însă pe înaintaşul lor. Cu timpul, acest oraş de secol VI începe să dispară din scrieri iar astăzi avem doar un simplu nume. Locaţia acestui oraş şi povestea sa sunt taine nedesluşite. Pentru a încerca să limpezim misterul trebuie să plecăm însă de la sursă. Astfel, este posibil ca numele cetăţii să vină de la unul din marii martiri creştini ai perioadei romano-bizantine. În luna februarie a anului 304 d.H, împăratul Diocleţian a emis un nou edict de persecuţie (între 303-304 a dat patru astfel de edicte), al patrulea şi ultimul, prin care declara practic război total creştinismului. Doi dintre cei care refuză să renunţe la credinţă sunt viitorii martiri Kirillos (Chiril) şi Quindeus (Chindeas). Aceştia se spune că au fost executaţi la Axiopolis (azi Cernavodă), una din datele vehiculate fiind 26 aprilie. Kirillos era un preot foarte respectat şi extrem de cunoscut în întreaga creştinătate, fiind pomenit în mai multe codice ale Bisericii. Când Procopius din Cezareea scria despre Sanctus Cyrillus, acest martir era foarte cinstit la Axiopolis: avea cinci zile de sărbătoare. Împreună cu Chindeas el avea chiar un fel de altar ridicat de credincioşi, undeva în afara cetăţii. Într-o inscripţie de pe care lipseşte simbolul crucii (specific pentru domniile lui Diocleţian sau Licinius), cineva a lăsat mesajul: “Martirilor Chiril, Chindeas şi Tasius le încredinţez pe Eufrasius”. Apare aşadar şi varianta unui al treilea martir care a suferit alături de cei doi. Acest Tasius (Tasie) nu este însă nimeni altul decât Dasius, Regele Saturnaliilor, despre care am mai scris şi care ştim că a fost arestat tot la Axipolis dar că a fost executat la Durostorum (Silistra), pe 20 noiembrie 304. În urma tuturor acestor elemente prezentate pare logic să afirmi că misterioasa cetate Sanctus Cyrillos nu poate fi alta decât antica Axiopolis. Specialiştii nu s-au pus însă întru-totul de acord, existând alte variante de localizare precum Rasova sau Tropaeum – Adamclisi. Enigma persistă pentru că nu ştim dacă Sfântul Kirillos era originar din Axiopolis sau doar a fost executat aici. În ceea ce îl priveşte pe al doilea martir, Quindeus, este posibil ca acesta să fi fost fie preot, fie ajutor al mai cunoscutului Kirillos. S-a avansat ipoteza că ar fi fost un localnic şi că numele său real să fi fost Cândea. Care este întreaga poveste a celor doi martiri creştini, de ce era atât de iubit Kirillos în anticul Cernavodă sau dacă Axiopolis este într-adevăr misterioasa cetate Sanctus Cyrillus, acestea sunt întrebări la care nu ştim dacă vreodată vom putea afla răspunsul…

Bibliografie – Adrian Ilie – Valea Kara-Su, monografie istorică; Revista Pontica; creştinortodox.ro; Mircea Păcurariu – Sfinţi daco-români şi români;

sursa foto – fragment din izvorul antic Tabula Peutingeriana, pe care apar orase din Tracia şi actuala Dobrogea, inclusiv Axiopolis

[codepeople-post-map]

Tag-uri: , , , , , , , , , , , ,

Articole Interesante

Folosim cookie-uri pentru analiza traficului pe pagini și produse și menținerea setărilor. (ex: Funcția "Ține-mă minte" sau setări legate de GDPR).

Salvat!
Setări confidențialitate


  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate