Este anul 1895 iar Podul de la Cernavodă, numit după Regele României, Carol I a fost terminat şi dat în folosinţă. A sosit şi momentul ca Dobrogea să intre pe harta transportului feroviar internaţional. Lumea bună a Bucureştilor visează ca deja celebrul Orient Express să treacă prin capitala României şi apoi să coboare în Dobrogea şi de acolo, spre Constantinopole.
CFR-ul, prin directorul general Gheorghe Duca şi Regia Monopolurilor Statului Român, prin directorul G.N. Manu înaintează această propunere Companiei Internaţionale de Wagons Lits (CIWL) dar se lovesc de un refuz categoric. România se oferea chiar să facă transportul maritim cu propriile nave cu aburi ale nou-înfiinţatului Serviciu Maritim al României dar chiar şi aşa, Europa nu pare interesată de includerea Dobrogei în sistem. Orient Express-ul ce pleacă din Paris nu poate să treacă prin Dobrogea (motivul invocat de CIWL – transferul prin Bosfor s-ar fi făcut noaptea, ceea ce era interzis de legea Imperiului) dar românii nu se lasă şi insistă pentru aducerea unui tren internaţional.
În cele din urmă, CIWL cedează şi decide ca prin Dobrogea să treacă expresul Oostende – Constantinopole. Acesta pleca din Londra (fie din gara Victoria, fie din Charring Cross) şi ajungea la Dover apoi pasagerii erau transferaţi peste Canalul Mânecii până pe continent, în staţiunea de lux belgiană Oostende, extrem de populară la finele secolului XIX şi preferată de casa regală a Belgiei.
Artizanul Podului de la Cernavodă, inginerul Anghel Saligny este între timp numit pe 7 octombrie 1895 director general al CFR şi el este cel care acordă o marte atenţie inaugurării acestui tren internaţional. Se bucură şi de sprijinul Regelui Carol I, care insistă şi el pe căi diplomatice, pentru aducerea acestui tren în Dobrogea.
Acesta începe să circule regulat pe ruta Oostende – Bruxelles – Koln – Frankfurt – Wurzburg – Nurnberg – Passau – Viena – Westenbahnhof – Budapesta – Vârciorova – Bucureşti Nord – Constanţa Port. Expresul pleca marţi din Londra, la ora 10.05 şi ajungea la Constanţa joi, la ora 20.00. Pasagerii şi poşta erau aici îmbarcaţi pe vase şi ajungeau la Constantinopol vineri la ora 9.00, după un parcurs total de 70 de ore şi 55 de minute.
În sens invers se pleca din Constantinopole vineri la 12.00, apoi trenul pornea din Constanţa sâmbătă la 3 dimineaţa şi ajungea la Londra, luni la 16.48. Succesul acestui “Oostende Constantza Express” i-a făcut pe cei de la CIWL să accepte ca din 1896 Dobrogea să devină ţintă a mai celebrului Orient Express. Treptat, importanţa lui „Oostende Express” a scăzut.
În 1899, pe la Constanţa ajunge, în afara celebrului Orient Express, şi un al treilea tren internaţional: Berlin – Lemberg – Constanţa. Trenul berlinez mergea zilnic până la Bucureşti şi doar de două ori pe săptămână ajungea şi până în Portul Constanţa. Cu timpul, în sec.XX, trenurile internaţionale care ajung la Constanţa nu mai sunt ceva neobişnuit… Ostende – Constantza Express, numit la un moment dat Oostende – Orient Express a fost însă primul…
Bibliografie – “Istoria unui pod celebru – pecetea Anghel Saligny” 2015, lucrare realizată de Direcţia Muzeistică şi Documentară Feroviară CENAFER – Muzeul Căilor Ferate Române;
Sursa foto – Theo Van Rysselberghe – “Oostende Constantza Constantinopole Express”
[codepeople-post-map]