Aţi fost de foarte multe ori în zona “Depozitului de Armăsari”…doar că nu ştiaţi acest lucru… Vorbim despre Piaţa din Tomis III, o aglomerare comercială pe care astăzi o cunoaşte fiecare constănţean. În urmă cu aproape un secol, mai exact în 1922, Ministerul Agriculturii al Regatului României a construit aici o herghelie, al cărei scop era conservarea rasei cailor din Dobrogea. Erau armăsari de talie mică, puternici şi uşor de îmblânzit, ideali pentru muncile grele ale câmpului, dar şi pentru călărie. Au fost ridicate grajduri mari de cărămidă, în incinta unei curţi uriaşe şi bine împrejmuită, ce se întindea pe întreaga zonă cuprinsă azi între Bulevardul Lăpuşneanu (intersecţia de la City) şi Bd. Tomis (intersecţia Poştă – Mega Image). Caii liberi erau scoşi în curte şi plimbaţi prin faţa celor interesaţi să îi cumpere, în general ţărani veniţi din diverse aşezări ale judeţului. Tot lângă Depozit era amenajată o mică pistă cu obstacole, unde caii erau puşi la diverse încercări, pentru a le fi cântărite şi apreciate mai bine calităţile. Cel mai mare târg de cai al oraşului era de Sfântul Dumitru, când sute de ţărani veneau la Depozit pentru a-şi achiziţiona animale pentru a-i ajuta la muncile agricole. Caii nu se vindeau doar la Depozit, ci şi la Hipodrom, aflat însă într-o altă margine a oraşului. Azi, acel loc îl identificăm undeva în zona Oierie Palas – cartierul Brătianu. Pe o zonă virană aici fusese amenajată o pistă de curse şi chiar o tribună pentru spectatori. Aici se ţineau întreceri sportive iar caii erau vânduţi la licitaţie. Niciunul din aceste două “stabilimente” nu mai există. Depozitul de armăsari a fost desfiinţat prin anii 60, când a avut loc măcelul cailor din România. Comuniştii considerau că mecanizarea şi colectivizarea sunt acţiuni care exclud existenţa armăsarilor. Şi i-au tăiat aproape pe toţi, pentru carne. Depozitul a fost desfiinţat iar pe locul său s-a ridicat mai târziu Piaţa Tomis III. Nici Hipodromul nu a rezistat… Locul cailor falnici a fost luat de oile supuse… Tribunele au mai supravieţuit un timp, până prin 80, apoi au fost vândute la fier vechi… Clădirile au dispărut, nu însă şi poveştile lor…
Bibliografie – Petre Covacef / Povestea Farului Genovez
foto- tramcar folosit în 1905 pentru transport de persoane pe ruta Constanţa – Techirghiol (1905), sursă – ratc.ro
[codepeople-post-map]